(NE)MOĆ SUNCA: Zašto je Lorde želju za kraljevskim statusom zamenila usamljenim danom na plaži?

Za razliku od sve dominantnijeg povratka disko zvuka 70-ih, predvođenog kanadskim muzičarem The Weekndom i britanskom pevačicom poreklom sa Kosova Duom Lipom, pomalo anahronom u vreme kada su diskoteke zatvorene, Lorde se priklonila gitarskom, malenholičnom popu, bez jasnih melodija koje pokreću na ples, u duhu poslednjih izdanja koleginica sa druge strane okeana Taylor Swift, Billie Eilish ili Lane Del Rey.

Poslednji studijski album Lorde je izdala još 2017. godine, a četvorogodišnja pauza svrstala je njen povratak na scenu, rame uz rame sa Rihannom i Adele, u jedan od najiščekivanijih u 2021. godini. I dok je Rihannino petogodišnje odsustvo razumljivo kada su u obzir uzme brojka od dve milijarde dolara na njenom bankovnom računu, potekla od brojnih kolekcija odeće i šminke izdatim u međuvremenu, kao i Adelina svest da su njeni albumi klasici koji će se slušati i u decenijama koje slede, te da potrebe za izdavanjem albuma na svake dve godine jednostavno nema, razlozi Lordinog odsustva (ili bolje rečeno nestanka) potpuno su drugačije prirode. Rihanna je od albuma „Anti“ (2016) ostala deo šou-biznisa u podjednakoj meri kao i dok je dominirala top-lestvicama, a Adele je postala jedna od glavnih tema portala zbog neverovatne transformacije iz punačke devojke iz komšiluka u fatalnu plavušu sa epitetom mršavice. Sa druge strane, od Lorde nije bilo ni traga ni glasa pune četiri godine budući da se izlogovala sa svih profila na društvenim mrežama, nije postavila nijedan selfi niti status, a na sve to nije dala nijedan intervju.

Čak i kada je objavila prvi singl „Solar Power“ u junu tekuće godine, ona je ostala verna svojoj težnji da ne komunicira sa javnošću putem Instagrama, Twittera ili Facebooka. „Bacila sam mobilni telefon u okean. Ne možeš da me dobiješ, zar ne?“, poručuje ona, između ostalog, u naslovnoj numeri, čime je dala možda i najbolji opis neobične promocije ovog projekta.

„Solar Power“, muzički gledano, crpi inspiraciju iz hipi 70-ih, doba mladosti njenih roditelja, i ranih 2000-ih, njenog vlastitog detinjstva. U istom tom duhu, Lorde je donela odluku da sa obožavaocima komunicira isključivo putem opsežnih mejlova i sporadičnih TV gostovanja.

„U jednom momentu sam shvatila da su društvene mreže toksične po mene, kao i internet, uostalom. Mogla sam ceo dan da provedem skrolajući po svom telefonu, čitam vesti o poznatima, gledam hrpu klipova na YouTube-u i visim na Instagramu upijajući gomilu nepotrebnog sadržaja, a sve to se negativno odražavalo na moju kreativnost. U jednom momentu sam prestala da postavljam bilo šta na Twitteru i Facebooku, izbrisala sam Google sa svog telefona, blokirala pristup svim stranicama sa video sadržajem. Ipak, dala sam sebi oduška tako što imam pristup samo dvema aplikacijama koje objavljuju jako duge tekstove o društvenim temama. Od osobe koja je znala kako ‘dišu’ društvene mreže, postala sam neko ko nema predstavu o tome šta je popularno. Znam da ovaj album neće privući neke nove klince jer nemam pojma šta je to što oni sada vole“, ispričala je u jednom od intervjua uz osmeh pevačica.

I, zaista, „Solar Power“ nije u duhu vremena u kom je nastao. Neobičan miks 70-ih i ranih 2000-ih, u kombinaciji sa duboko kontemplativnim stihovima, doneo je duh dana provedenog u prirodi, pored okeana, sa daškom života u izolovanoj komuni koja šalje pozdrave Suncu i uživa u laganom prebiranju po gitari uz logorsku vatru na plaži.

Ukoliko se izuzme možda drugi singl sa albuma – „Mood Ring“, koji ima potencijal da probudi nostalgiju onima koji su odrastali uz MTV i VH1 i postane hit, ovaj projekat jednostavno nije namenjen za grupno slušanje u klubu.

„Svesna sam da je moja grupa fanova iz albuma u album sve manja i volim što je tako. Uspeh koji sam postigla sa prvim albumom ‘Pure Heroine’ i pesmom ‘Royals’ nikada nije odgovarao mojoj prirodi. Uvek sam se osećala usamljeno na dodelama nagrada ili događajima kao što je MET gala. Ja nisam tip izvođača kom je cilj da nastupa pred 20.000 ljudi od čega većina njih zna dva-tri najveća hita. Ja želim ispred sebe 1.000 ljudi koji znaju svaki stih napamet jer im je obeležio deo života“, objasnila je jednom prilikom Novozelanđanka.

Ova njena izjava jako dobro oslikava i stanje na top-listama. Dok je drugi album „Melodrama“ dospeo i do prvog mesta na Billboardovoj Top 200 listi i stekao status jednog od najbolje ocenjenih studijskih projekata u prošloj deceniji od strane muzičkih kritičara, „Solar Power“ je završio na petom mestu, dok je od kritičara dobio podeljene ocene. Jedni su mu zamerili nedostatak hitova, drugi monotonost, treći odsustvo produkcije koja je, na krilima prva dva albuma, iznedrila najveće tinejdž zvezde današnjice, kao što su Billie Eilish ili Olivia Rodrigo. Sa druge strane, pohvale su stigle za koherentnost i tekstove koji su opisani kao „duboki, zreli, upečatljivi“.

Glavna tema ovog albuma je raskrštavanje sa životom pod budnim okom javnosti i odlazak u višegodišnju ilegalu, kao i preispitivanje da li je ova odluka bila ispravna. Lorde otvoreno priznaje da postoje dani u kojima se pita da li je napravila pravi izbor kada je odlučila da zaliva biljke u svojoj bašti, čita knjige, šeta psa i odlazi na piknike u prirodu sa prijateljima umesto da partija sa najvećim pop zvezdama u prestižnim klubovima, nosi preskupe haljine na modnim događajima i izlazi na scenu kako bi se zahvaljivala publici za još jednu nagradu u nizu. Ona dolazi do zaključka da je izabrala pravi put, kao i da sve ono što je izgubila usput nije vredno mira koji ima, na isti onaj način na koji sve ono dobro što propušta na internetu nije vredno negativne energije koju društvene mreže nose sa sobom („Stoned at the nail salon“).

Veliki odjek na samu tematiku albuma imala je i pevačicina poseta Antarktiku što je, kako je sama istakla, iskustvo koje joj je promenilo život jer je ostavilo utisak na nju poput obilaska druge planete. Odbijanjem da novi projekat prodaje u vidu CD-a samo je jedan u nizu ekološki osvešćenih poruka koje šalje, što se dalje odražava i na ostatak propratnog merčendajza i materijala od kog je napravljen isti.

„Da se razumemo, ja nisam naučnik ili ekolog, ja sam pop zvezda. Sam moj odlazak na turneju će uticati loše na našu planetu i toga sam duboko svesna, ali trudim se da napravim neke ustupke koliko mogu da dam svoj doprinos smanjenju globalnog zagrevanja. Znam da to nije mnogo, ali kada bi svako od nas malo poveo računa postigli bismo mnogo„, ispričala je Lorde.

Album „Solar Power“ vodi nas na putovanje kroz njen život od momenta kada se povukla sa javne scene do danas. Od pakovanja kofera, napuštanja Los Anđelesa i stavljanja tačke na život tipične pop zvezde („The Path“, „California“, „Helen of Troy“), ova enigmatična 24-godišnjakinja uvodi slušaoce u razmišljanja o svetu kakav su nam ostavili oni koji su živeli pre nas („Fallen Fruit“), o bivšim i sadašnjim, manje ili više funkcionalnim ljubavnim vezama („The Man with the Axe“, „Dominoes“, „Hold No Grudge“), o onome što bi iz ove pozicije poručila 13-godišnjoj verziji sebe („Secrets from a Girl Who’s Seen It All“), pa sve do duboko intimnih scena iz privatnog i porodičnog života („Big Star“, „Oceanic Feeling“).

Zrelost koja premašuje njene godine je oduvek bila njen najjači adut, rame uz rame sa sarkastičnim pogledom na generaciju čiji je deo, a te dve komponente nisu izostale ni na ovom albumu, pri čemu se kao najsjajniji primeri ovoga uzimaju opisi kalifornijskih tinejdžera koji stoje u redu da kupe novu „Supreme“ kolekciju, iako je njena stvarna vrednost daleko manja od prodajne samo zbog ušivenog znaka na garderobi („California“), kao i satirična oda influenserima koji promovišu uzaludne mehanizme nošenja sa modernim dobom, pri čemu ostaju duboko nezadovoljni iznutra („Mood Ring“).

„Prerašćeš većinu muzike koju si slušao kao tinejdžer i doći će neki novi izvođači koje će slušati neki novi tinejdžeri i sve tako ukrug“, poručuje u jednoj od pesma Lorde („Stoned at the nail salon“) što dobija posebnu notu ironije kada se u obzir uzme činjenica da je u prvoj nedelji prodaje ovog albuma četiri mesta iznad nje bila miljenica tinejdžera Olivia Rodrigo i to sa albumom kom su čak i najblaži kritičari zamerili isuviše osetan uticaj Lordina prva dva albuma.

Ipak, Lorde, po svemu sudeći, ne haje za brojke ovog tipa, što je dokazala i činjenicom da je odbila da proširi kapacitete koncerata predstojeće turneje koja se rasprodala u većini gradova u roku od nekoliko minuta. Osim toga, ona je unapred „upozorila“ publiku da će se nakon promocije ovog albuma ponovo povući potpuno iz javnosti na nekoliko godina kako bi živela život prosečne devojke svojih godina, što joj je neophodno kao inspiracija za sve projekte koji će ugledati svetlost dana u decenijama koje slede jer, kako je istakla, „cilj nikada nije bio da bude u trendu ili da, sa druge strane, izađe iz njega“.

ŠERUJ OVAJ TEKST:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to Top

Prijavi se

Ne sećaš se lozinke?

Nemaš nalog? Registruj se

Ne sećaš se lozinke?

Unesi informacije o nalogu i poslaćemo ti link za resetovanje lozinke na email.

Link za promenu lozinke je istekao

Prijava

Polisa privatnosti

To use social login you have to agree with the storage and handling of your data by this website.

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.